منتدى ابداع دماص

منتدى ابداع دماص

www.damas.ibda3.org
 
الرئيسيةالتسجيلدخولبحـثاليوميةالبوابةمكتبة الصورس .و .جالمجموعات
انتظروا منتدى ابداع دماص فى ثوبه الجديد فى رمضااااااان عــام 2010 www.damas.ibda3.org مطلوب مشرفين لاقسام المنتدى الاتصال مباشر بالمدير على البريد الالكترونى  ibda3_damas@yahoo.com
منتدى
المواضيع الأخيرة
» Panda Cloud Antivirus 01.00.00 - Final
الأربعاء يوليو 14, 2010 7:47 pm من طرف الباشا

» جنتى انتى سر سعادتى
الأحد يونيو 27, 2010 12:35 pm من طرف سبعاوى

» اسف..........
الأربعاء يونيو 16, 2010 10:08 pm من طرف الباشا

» تحميل برنامج Pretty Logo 1.0 برنامج لعمل اللوجهات والشعارات
الأربعاء يونيو 16, 2010 10:04 pm من طرف الباشا

» لسه في نبي هيبعث ممكن؟؟!!
الأحد مايو 23, 2010 2:00 pm من طرف احمد خليفه

» بتتهربى منى ليه؟
الثلاثاء مايو 18, 2010 1:23 pm من طرف samir46

» اوعى تصدقيه
السبت مايو 15, 2010 12:10 pm من طرف samir46

» محبوبتى لن انسى حبكى
الجمعة مايو 14, 2010 11:36 am من طرف samir46

» وصيه محب
الثلاثاء مايو 11, 2010 9:52 am من طرف Deputy Director

تصويت
اهلا بكم فى منتداكم
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني
pubarab

شاطر | 
 

 بيت فلسطينى

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
roma
مشرفين
مشرفين
avatar

عدد الرسائل : 130
282
تاريخ التسجيل : 18/04/2009

مُساهمةموضوع: بيت فلسطينى   الأربعاء مايو 06, 2009 12:41 pm

بكتب سطور بالقلم


بصلي القلم في الم


وقال اكتب عن اللي اتظلم


اكتب معاية عن الجروح


اكتب عن شاب فلسطيني


متخطاش سنه العشريني


واقف بصدره من الرصاص يحميني


واقف ولسه في الروح


واخوه الصغير عارف


مستني دوره ومش خايف


لانه للظلم شايف


وجارهم بالسر لا يبوح


واختهم بتبكي من غير دموع


قلعت فستان الفرح لبست دروع


دقت طبول الحرب بدل الشموع


بتقول اليوم لا نبكي ولا ننوح


وامهم بتصرخ من غير صوت


بتقول الشهيد ما بيموت


انا بصرخ من الجبروت


بصرخ وصوتي مبحوح


وابوهم في السجن محبوس


بيقول انا عايش في كابوس


انا واولادي في الهم مغموس


وانتم يا شباب بيجي الهم ويروح


اكتب يا قلمي اللي شاب


اكتب وقول عن الشباب


وطريقة لبسهم التياب


ما بين بنطلون ساقط وبادي مرفوع


اكتب واملي الكراس


لازم نصحي الناس


قولهم الذل طال الراس


لازم نوحد الجموع


اكتب وقول يارب شيل الغمة


يارب تتوحد الامة


ودة شئ محتاج همة


خلاص مش قادر اعيش مدبوح


اكتب وقول فين الابطال


من بعد صلاح وجمال


ولا دول صبحوا خيال


وبقوا في كتاب ممسوح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ملكه الاحزان
مشرفات
مشرفات
avatar

العقرب
الثور
عدد الرسائل : 132
32
167
تاريخ التسجيل : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: بيت فلسطينى   الأربعاء مايو 06, 2009 3:01 pm

والله موضوع حلو كتير يا روما
وعندك حق فى كل كلمه
عارفين زى مابيقول المثل الشعبى الى بيقول

ناس هيصه وناس ليصه
معلشى بقى انا استخدمت اسلوب عام علشان اوصفلك الى بنشوفه دلوقتى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
smsma
عضو متميز
عضو متميز


عدد الرسائل : 668
881
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: بيت فلسطينى   الأربعاء مايو 06, 2009 3:28 pm

الموضوع جميل بجد ياروما
تسلم ايدك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
بيت فلسطينى
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى ابداع دماص :: منتدى الشعر والادب-
انتقل الى: